در مقامِ أهلِ توحید
یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



« در مقامِ أهلِ توحید »
سرودۀ حکیم سنایی غَزنَوی
رحمة الله تعالی علیه
قرن ششم ه.ق
مدفون در کشور افعانستان
در شهر غَزنین
*********************

 

مکُن در جسم و جان مـنـزل ، کـــه این دون ست و آن والا 

 

قَـــدَم  زین هـــــر دو بـیـرون نِه ، نَـه آنجا باش و نَـه اینجا


بِهَرچ از راه ، دور اُفتی ، چه کفــر آن حرف ، و چه ایمان
بهرچ از دوست ، وا مانی ، چه زشت آن نقش ، و چه زیبا

گـــــواهِ عــاشق آن بـــاشد ، کـه سَـــردَش یـابـی از دوزخ
نــشــانِ رَهــــــرو آن بــاشد ، که خُشـکـش بـیـنـی از دریـا
 
نـبـود از خــواریِ آدم ، کــه خــالی گـشـت ، از او جَـنَّـت
نـبـود از عاجــزی وامِق ، کــه عَذرا مـانـد از او عَــــذرا

ســـخــن کــز رویِ دین ، گویی ، چه عِبرانی چه سُریانی
مکان کز بهر حقّ ، جویی ، چـه جـابَـلـقـا چـــه جـابَـلـسـا
 
شَهادَت گفتن آن بـاشد ، کــه  هــــم  زَ اوّل  دَرآشــامــی
هـــمـــه دریـایِ هـسـتـی را  ،  بِـدان حَـرفِ نَـهَـنـگ آسا

نـیـابــی خـــار و خــاشاکی در ایـن رَه ، چون به فَـرّاشی
کـمـر بَـسـت و به فَرق اِسـتـاد در حَرفِ شَهادت ، « لا »

چــو « لا » از حَــدِّ انسانــی ، فـکـنـدت  در  رَهِ  حیرت
پـس ، از نـــــورِ اُلـوهـیَّـت ، بـــه  الله  آی ، از « إلّا »

زِ  راهِ دین  تـــوان آمـد ، بـــه صحرایِ  نیاز ، ار نــــی
بـــه معنی کــی رسد مَــردُم ، گـــــذر ناکرده  بر أسما ؟
درونِ جـــــــوهرِ صَـفـرا ، هـمـه کُــفـر ست و شیطانـی
گــرَت سـودایِ ایـن بــاشد ، قَــدَم بـیـرون نِـه از صَــفرا
[ صفرا در اینجا یعنی هَوَس ]

 

  چـه مانی بـهـرِ مُرداری ، چو  زاغان ، اندرین  پستی ؟

 

قفس بشکن ، چو طاووسان ، یکی بَر پَـــر  بَر این  بالا

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  عـــروسِ حــضــرتِ قُـــرآن ، نِــقــاب آن گـه  بَـــراندازد

 
 

کــــــه دارُالـمُـلـکِ ایــمــان  را ، مُـــجـرَّد  بیند از غوغا

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

عَـجَـب نـبـوَد گــــر از قُــــرآن نصیبت نیست جُز نقـشی
کـــــه از خـورشـیـد جُــــــز گــــرمی ، نیابد چــشمِ نابینا

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

بمیر ای دوست پیش از مرگ ، اگر  می زندگی خواهی
که ادریس از چُنین مُـردن ، بهشتی گشت ، پیش از مـا

 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بـــــه تیغِ عشق شو کُشته ، کــــــه تـا عُـمـرِ اَبَد یـابی
کـــه از شـمـشـیـرِ بـویـحـیـی نـشـان ندهد کس از اِحیا
[ منظور از بویحیی عزرائیل است ]

چه داری مِهرِ بَد مِهری کزو  بی جان شد «اسکندر» ؟
چــه بازی عـشق با یاری کزو  بی‌ مُـلک شد «دارا» ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

گــرَت ســودایِ آن بـاشد ، کـزین سـودا ، بُــرون آیــی
زِهـی ســودا  که خـواهـی یـافـت ، فـردا از چنین سودا

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 

سَـــر اندر راهِ مُلکی نِــه کــه هــر ساعت همی باشــی
تـو همچون گوی سرگردان و ، رَه چون پـهـنه بی‌ پهنا

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تـو در کَـشـتـی فِـکُـن خود را ، مَـپای از بَهرِ تَسبیحـی
کـه خود روح‌ُ القُدُس گوید که : «  بِسْمِ اللهِ مَجْراها »

 

 

 

 

 

 

 

اگـــــــــــر دینت هـمی باید ، زِ دنیـا دار ، پی بـگـسـل
که حرصش با تو هر ساعت ، بُوَد  بی‌ حرف و بی‌ آوا

هـمـی گـــــوید  که : دنــیــا را ، بدین از دیو بِـخریـدم
 
 
 
 
 
 
اگــر دنیا هـمی خـواهی ؛ بِـده  دین و بــِبَــر دنـیـــــــا

 

 

 

 

 

 

ببین باری کــه هــر ساعت ازین پیروزه گون خـــیمه
چــه بازیها بُـــرون  آرد ، همی این پـیـرِ خـوش سیما